Blog & News

Zoekwoord fouten die je eenvoudig kunt voorkomen - In: SEO, Tips

In : SEO, Tips Comments : 0 Author : Ger den Haan Date : 17 jan 2017
voorkom-fouten-met-zoekwoorden

Zoekwoord fouten om eenvoudig te voorkomen

Rondom zoekwoorden of volgens de engelse term keywords, hangt voor veel mensen een dikke mist van ondoorzichtigheid. Goed nieuws! Na het lezen van deze blogpost is die mist volledig verdwenen.

Zoekwoorden die passen bij de klanten

Focussen op zoekwoorden met slechts een groot zoekvolume is niet de juiste aanpak. Er zijn namelijk veel meer variabelen die meespelen in de beoordeling van de kwaliteit van het door jou gekozen zoekwoord. Denk bijvoorbeeld eens aan de relevantie. Richt je je op ‘kwaliteit’ wil je waarschijnlijk ook klanten die juist dat belangrijk vinden. Woorden als ‘goedkoopste’ zijn hiermee dus zeker niet relevant. We hebben het in de vorige blogs ook al eerder besproken; behoeften, uitdagingen en vragen liggen ten grondslag aan elke Google zoekopdracht. Probeer dus in de huid van je klant te kruipen en bedenk welke zoekwoorden het best aansluiten.

Behoud de zoekwoord focus

Te lange zoekwoorden of oneindige zoekwoord variaties zijn zinloos. Belangrijk is de focus te houden op de essentie. Wat is het dat de klant zoekt? Door dit te doen voorkom je het steken van tijd en energie in long tail zoekwoord combinaties waar niemand op zoekt. Of tal van content variaties met uiteindelijk allemaal hetzelfde onderwerp. Dus, beste zoekwoord-vriend: focus focus en nog eens focus.
Even voor de duidelijkheid: Long tail keywords zijn absoluut een goed idee. Het is zeker iets waar je relatief gemakkelijk mee kunt scoren. Alleen is het belangrijk te onderzoeken of er ook écht wel op gezocht wordt. Want het mag voor zich spreken dat het gemakkelijker scoren is op ‘tekencursus voor vijftig plussers rotterdam’ dan op het woord ‘tekencursus’ alleen.

Aantal zoekwoorden per pagina

Hier kunnen we een hele theorieën op loslaten maar Music&Media houdt het graag eenvoudig zoals je weet. Daarom; Probeer zo’n 3 tot 5 zoekwoorden in elke pagina te verwerken. Uiteraard zit hier een hiërarchie in. Het belangrijkste keyword vooraan en de rest ter ondersteuning van dit keyword. Wil je hier meer over weten neem dan vooral even contact met ons op.

Vinden van beste zoekwoorden voor jouw site

Bij het doen van goed keyword onderzoek is het loslaten van de reeds bestaande website structuur, navigatie menu’s en de inhoud van de pagina’s een must. Volg je namelijk de bestaande structuur zul je weinig schokkende ontdekkingen doen. Ga juist helemaal terug naar de basis en stel jezelf de vraag: Welke problemen los ik nu voor mijn klanten op? Wat zijn de grammaticale variaties op deze behoeften, uitdagingen en vragen van onze klanten? Hiervoor kun je bijvoorbeeld zoeken op synoniemen in Google. Start dan je zoektocht vanaf een enkel hoogwaardig zoekwoord, waar heel veel op gezocht wordt. Breid dit zoekwoord dan steeds verder uit tot maximaal 5 woorden.

Plaatsen van zoekwoorden in juiste webstructuur

Hiervoor even terug naar onze zoekwoord combinatie ‘tekencursus voor vijftig plussers rotterdam’. Een goede structuur hier zou zijn deze op te bouwen vanaf het woord ‘tekencursus’. Dit zoekwoord kan een knop zijn in het navigatiemenu van de website. Vanaf dit punt kan er gekozen worden voor bijvoorbeeld ‘vijftig plussers’ of ‘tekencursus rotterdam’ en vervolgens voor de beschikbaarheid per plaats of gemeente.
NB. Op de zoekwoordcombinatie ‘tekencursus voor vijftig plussers rotterdam’ is geen enkele vorm van keyword research gedaan. Wij willen dan ook zeker niet pretenderen dat dit een goede combinatie is. Het voorbeeld is er slechts voor de juiste interpretatie van de opbouw.
Is voor jou de mist toch nog niet helemaal geklaard? Geen nood. Je weet ons te vinden.

Handige Google Analytics Tips, ga zelf aan de slag!Maak je Wordpress website sneller in 5 stappen