Blog & News

Winnend Social Media Plan voor 2017 - In: Social

In : Social Comments : 0 Author : Ger den Haan Date : 29 mei 2017
winnend social media plan

Social media. Wat moet je er nou toch mee als drukke ondernemende MKB’er? Dat is een vraag die ik bij veel van mijn klanten hoor. En logisch ook. Want als je heel erg goed bent ik bijvoorbeeld het maken van op maat gemaakte luxe lederen schoenen, wil dit niet automatisch zeggen dat je ook een zinvolle invulling kunt geven aan je social media.

Er komen steeds meer platforms bij. En overal aanwezig zijn, of onderzoeken of dit eventueel zinvol is, kost dus ook steeds meer tijd. Maarja, wat als je nou gewoon het liefst alleen maar die mooie schoenen maakt?

Voor ondernemers met deze uitdaging schrijf ik deze blogpost. Het doel is duidelijkheid scheppen in de aanvliegroute richting een social media kanaal en hoe je hier op een goede manier invulling aan geeft.

Een goed plan garandeert social media succes

Wat is een goed plan en wanneer heb je succes? Het maximale dat je kunt behalen is dat je goed opvalt, nieuwe volgers aantrekt, dat er gesprekken ontstaan, bezoekersaantallen op je site groeien, je meer aanvragen en opdrachten krijgt en dat mensen met je willen samenwerken. Natuurlijk zou het super zijn als na 1 maand, bijvoorbeeld facebook aanwezigheid, dit allemaal behaald is. Maar dat is natuurlijk niet reëel. Social media marketing betekent vooral volharding en blijven experimenteren in de zoektocht naar wat werkt voor jouw doelgroep.

Social Media planning – eerst denken dan doen

Maar zoals het hele leven, begint ook social media met een plan als eerste stap. Hiervoor is het nodig even een pas op de plaats te maken. Wat zijn de nieuwste trends? Wat zijn de interessante platforms? Wat voor content ga ik publiceren? Bedenk niet alles zelf maar praat eens met een goede klant om je ideeën te verifiëren. Vraag eens wat hij of zij zou willen zien op jouw kanaal.

Maak een contentkalender

Kies het kanaal of de kanalen die je wilt gaan inzetten. Het idee hier is; liever één kanaal goed, dan twee half. Verwerk je ideeën in een contentkalender. Staat alles erin neem dan een stapje terug en kijk hoe het eruit ziet. Wat kan er aan verbetert worden? Is de frequentie van je posts goed? Wat wil je met de inzet van social media bereiken? Wanneer is jouw social media marketing avontuur geslaagd?

Evaluatie van social media inspanningen

Is de planning van de contentkalender goed opgevolgd? Zien de posts eruit zoals je ze bedoeld hebt? Wat kan er beter aan de posts? Krijg je de gewenste reacties van je doelgroep? Denk hierbij aan volgers, reacties en het delen van jouw content. Hoe zijn jouw reacties op een comment en kun je dit gemakkelijk bijhouden? Is er een keer wat vervelends gezegd? Heb je een plan mocht dit eens een keer gebeuren? Wat kan er verder geoptimaliseerd worden?

Meten voor een optimaal beeld

Heeft het allemaal wel zin wat je aan het doen bent? Dit kun je voor jezelf helder krijgen door het te meten. Voor je van start ging heb je namelijk nagedacht over het doel. Heb je dit bereikt? Komt dit overeen met je verwachtingen? Bekijk de insights van je kanalen. Zie je groei? Gebeurt er iets?

Tot slot
Nu je deze inzichten hebt kun je je plan bijsturen om de resultaten verder te optimaliseren. Wat ik mijn klanten altijd vertel is, als je niets doet weet je zeker dat er ook niets gebeurd. Dus ga aan de slag met social media. Als je gewoon de waarden en normen volgt, zoals wij deze kennen in onze Nederlandse samenleving, kun je eigenlijk niets fout doen. En gaat er eens iets mis, zie dit dan als een leermoment. Het internet en social media zijn zo vluchtig dat de kans groot is dat jij de enige bent die last heeft van een eventuele uitglijder. Je volgers zijn er naar aller waarschijnlijkheid helemaal niet meer mee bezig. Dus lang verhaal kort; stop met peinzen, maak een plan en begin met doen.

Hoe schrijf je goede SEO title tags?Linkbuilding & belang interne links voor SEO