Blog & News

Mobile vanaf nu leidend voor Google organische zoekresultaten - In: SEO

In : SEO Comments : 0 Author : Ger den Haan Date : 24 feb 2017
47519400 – searching concept use tab or pad mobile platform

De trend dat Google steeds meer ‘eigen content’ voorlaat in de zoekresultaten van Google Search zien we allemaal al een tijdje met lede ogen aan. Maar voor 2017 doen ze er bij Google nog een schepje bovenop. Hierdoor moet je, vooral op je mobiele apparaat, flink scrollen om interessante organische resultaten tegen te komen. Ooit nagedacht welke gevolgen dit voor jou en je bedrijf heeft?

Google zoekopdrachten op mobiel

In 2017 wordt er verwacht dat 75% van alle zoekopdrachten op een mobiel apparaat gebeurt. Dit betekent dat jij als MKB ondernemer je site dus expliciet moet gaan opbouwen voor het gebruik op mobiele apparaten. Dit is namelijk wat je nu te zien krijgt als je een willekeurige branche en plaatsnaam combinatie invoert:

Betaalde Google Adwords advertenties

De eerste groep resultaten worden ingenomen door maximaal 4 betaalde Google Adwords advertenties. Wil je deze als nietsvermoedende gebruiker links laten liggen zul je dus even flink moeten scrollen.

Google Mijn Bedrijf suggesties

Daarna zijn de Google Mijn Bedrijf suggesties aan de beurt. Standaard Google content met potentieel relevante bedrijven. Deze zoeksuggesties geven jou als gebruiker de mogelijkheid eenvoudig de website te bezoeken, telefonisch contact te leggen of je routebeschrijving te starten.

Organische zoekresultaten

Wanneer je ook aan de Google Mijn Bedrijf suggesties voorbij bent vind je daar de ‘organische’ vermeldingen van de grote bedrijven met veel content. Vaak ook niet iets waar je op zit te wachten. De enige optie is dan dus het verder verfijnen van je zoekopdracht.

Toekomst van organisch zoeken in Google

Alsof bovenstaande al niet vervelend genoeg is, wordt in het getoonde kaartje in de resultaten dit jaar één op de drie Google Mijn Bedrijf suggesties vervangen door een betaalde advertentie. Hiermee lijkt elke vorm van organisch scoren voorgoed voorbij.

Toekomst van SEO – zoekmachine optimalisatie

Je zou voorzichtig kunnen stellen dat scoren op geliefde populaire generieke zoektermen met een goed SEO plan voorgoed tot het verleden behoort. Als marketingafdeling zul je een
flink dagbudget moeten hebben om bij Google nog in aanmerking te komen voor een pagina 1 vermelding.

Long tail is de toekomst van SEO

Zoals gezegd is de enige logische optie dan vaak het verder verfijnen van je zoekopdracht. Een prima keuze! Met gerichte long tail zoekwoorden is het dus nog steeds mogelijk die pagina 1 vermelding te scoren. Belangrijk hierbij is goede, waardevolle en unieke content te maken. Maar minstens zo belangrijk is ervoor te zorgen dat jouw content geschikt is om snel op mobiele apparaten weergegeven te worden. Zorg er ook voor dat de techniek achter je site aan de standaard voldoet. Wil je weten hoe jouw site ervoor staat checken wij dit graag voor je.

Slim omgaan met je kansen

Wat je tot die tijd zelf kunt doen is je Google Mijn Bedrijf pagina optimaliseren. Want of we het nu willen of niet. Googles’ ‘eigen content’ gaat nu eenmaal voor. Het is dus slim om ervoor te zorgen dat je hiermee fris en fruitig voor de dag komt. Weten hoe je dat aanpakt? In deze blogpost vertel ik je daar alles over.

Crawl budget belangrijk voor je resultaten?Waarom Google Mijn Bedrijf? Belangrijk voor Lokale zoekresultaten!