Blog & News

Linkbuilding & belang interne links voor SEO - In: Bloggen, SEO

In : Bloggen, SEO Comments : 0 Author : Ger den Haan Date : 31 mei 2017
linkbuilding-interne-links-belangrijk-seo

Maak jij gebruik van internal links? Als je slim bent wel. Maar weet je zeker dat je het goed doet? Er zijn namelijk nogal een aantal technieken die een paar jaar geleden een goed idee waren, maar inmiddels achterhaald zijn. In deze blog post laat ik alles even de revue passeren, met als doel van jou in no-time een internal link professional te maken.

Waarom zijn internal links zo belangrijk?

Een link van een ander domein naar jouw site is doorgaans heel erg waardevol. Het vertelt Google en de bezoekers namelijk dat dat domein instaat voor de kwaliteit en informatiewaarde op jouw site. Interne links zorgen ervoor dat dit vertrouwen doorstraald op de overige pagina’s op jouw domein en bijvoorkeur dieper in je site.

Maar voor bezoekers het ook belangrijk omdat ze zo waardevolle informatie kunnen vinden die anders wellicht niet gevonden zou worden.

Gebruik handmatige links & related posts plugins

Met alleen de plugin Related Posts kom je er niet. Maar dit wil zeker niet zeggen dat deze plugin geen waarde heeft. Het is een goede ondersteunende factor waarmee je bezoekers kunt verleiden meerdere pagina’s van je site te bezoeken.

Het zelf handmatig toevoegen van interne links in de content van je website is zeker ook bijzonder waardevol. Maar het moet altijd wel relevant zijn. Aangezien deze post gaat over internal linking is het wel belangrijk dat je content hebt om vanuit te linken naar andere waardevolle pagina’s. Heb je moeite met het schrijven van goede content is dat zeker iets om eerst te onderzoeken. (dit is meteen een goed voorbeeld van het gebruik van een interne link)

Hoeveel interne links?

Hierover kan ik eigenlijk kort zijn. Vroeger zat hier bij Google een beperking op, maar deze is inmiddels ‘opgeheven’. Dat wil zeggen dat je er enkele duizenden mag hebben. Dus tot aan het moment dat je dat aantal aantikt is er geen enkel probleem.

Wel wil ik hierbij natuurlijk aangeven dat overdaad altijd schaat. Misschien dan niet direct bij Google maar wel bij je bezoeker. Een navigatiemenu, footer, sidebar, pagina of post vol met links werkt verwarrend voor de bezoeker. Deze overdaad aan keuzemogelijkheden zorgt er hoogst waarschijnlijk voor dat er helemaal niet gekozen wordt en dat je bezoeker elders zijn informatiebehoefte gaat vervullen.

Intere links & anchor text

Overgeoptimaliseerde anchor text links is ook iets waar veel over gesproken wordt op het internet. Wat je hier goed voor ogen moet houden is dat een pagina met de titel ‘4 handige SEO tips voor je website’ best een keer mag linken van de tekst 4 handige SEO tips voor je website. Als het zo uitkomt prima, maar overdrijf dit niet.

Wat niet mag is een woord of combinatie van woorden geforceerd in een zin plaatsen puur om hiervandaan te linken. Dit maakt de zin moeilijk leesbaar en daarmee streeft de interne link zijn doel voorbij.

Internal linken automatiseren met plugin

Met een plugin zou je ervoor kunnen kiezen om elke keer als je een woord of woordcombinatie gebruikt, deze automatisch te laten linken naar een specifieke pagina op je domein. Dit lijkt misschien een goed idee, maar dat is het niet. Wat je hiermee creëert is een onnatuurlijk linkprofiel door steeds met dezelfde woorden naar dezelfde pagina te linken. Niet doen dus. Hou het natuurlijk. Het is namelijk onmogelijk dat vanaf elke pagina of post die je schrijft die ene pagina steeds de meest logische is om naar te linken. Een goede gedachtegang hierbij is dat een link altijd waarde moet toevoegen.

‘How to’ interne links kort samengevat

  • zorg dat interne links altijd relevant zijn en waarde toevoegen;
  • voeg regelmatig nieuwe links toe in oudere posts;
  • overdrijf niet met interne links in je navigatiemenu, footer, sidebar, pagina en post;
  • houd interne links leesbaar;
  • exact matching van de anchor text mag, maar overdrijf het niet;
  • automatiseren van interne link profiel is helaas geen goed idee;
  • zorg voor variatie en link niet steeds dezelfde pagina;

En voel je je al een internal link professional? Het is allemaal niet zo moeilijk zie je wel. Je moet alleen even de juiste kennis zien te vergaren. En wij zijn blij dat we je daarbij af en toe mogen helpen.

Winnend Social Media Plan voor 2017