Blog & News

Crawl budget belangrijk voor je resultaten? - In: Tips

In : Tips Comments : 0 Author : Ger den Haan Date : 23 feb 2017
crawl-budget-belangrijk-google-resultaten

Crawl budget is de tijd die de Googlebot van Google mag spenderen op de server waar jouw website gehost wordt. Dus als er naast jouw website nog meer websites op dezelfde server draaien is er dus één crawl budget voor deze server. Maar is dit iets waar jij je mee bezig moet houden? Lees deze blogpost en maak het volgende verjaardagsfeestje de blits met deze flitsende term.

Server is leidend voor je Crawl budget

Heb je een moderne up to date server hoef je je geen zorgen te maken over crawl budget. Het is namelijk Googles intentie om bij elk bezoekje alle pagina’s te crawlen. En het laatste dat Google hierbij wil veroorzaken zijn problemen op de server door overbelasting. De Googlebot weet dus zijn plaats. So, no worries zou je zeggen..

Invloed van andere sites op de server

Helaas. De invloed van andere sites die slecht onderhouden zijn of veel dubbele content produceren zijn een doorn ik Googles’ oog. Ze verhinderen de Googlebot in het snel en efficiënt doen van zijn werk. Zo kan vertraging elders op de server een negatief effect hebben op jouw indexering en dus ook indirect de ranking van je nieuwe content.

Crawl budget op je domein

Maar als je website nog wat minder omvangrijk is dan vele honderden pagina’s en dus ook wat minder interessant heb je ook te maken met een crawl rate limit en een crawl demand.

Wat is crawl rate limit?

Dit betekent het maximaal aantal nieuwe pagina’s dat geïndexeerd mag worden per keer dat de Googlebot langskomt. Doe je nou heel erg je best kun je deze tijd positief beïnvloeden.

Hoe beïnvloed je crawl rate limit?

Eigenlijk is het heel simpel; Een goede website, zonder fouten en met steeds nieuwe unieke content zal de crawl rate limit positief beïnvloeden.

Wat is crawl demand?

Ook al is er een limit gesteld door Google, wil het nog niet zeggen dat je dit limit ook elke keer bereikt. Het kan namelijk zijn dat er ‘niets’ te crawlen is en dus niets gecrawlt wordt. Dit terwijl crawlen en het verversen van jouw pagina content in de Google index best belangrijk is. Je wil tenslotte altijd fris en fruitig ten tonele verschijnen. Gelukkig kun je ook hier weer best wat doen om dit positief te beïnvloeden.

Hoe beïnvloed je crawl demand?

Wat je kunt doen is eigenlijk best logisch: Je moet de populariteit van je site een boost geven.

Crawl budget, crawl rate limit & crawl demand samengevat

De oplettende lezer heeft het wellicht al gezien. Zoals alles dat Google doet achter de schermen. Alle beslissingen hoe onlogisch of manipulatief ze ook lijken, ze zijn er allemaal om jou en mij als website eigenaar te stimuleren om op de juiste manier aan de slag te gaan. Dit begint met techniek en eindigd met content. Doe je dit goed dan word je goede vrienden met Google. Trek je je eigen plan en denk je die Google die kan me wat, ..tjaaà!? 🙂

Maak je Wordpress website sneller in 5 stappenMobile vanaf nu leidend voor Google organische zoekresultaten