Blog & News

9 YouTube marketing tips voor ongeëvenaard succes - In: Social

In : Social Comments : 0 Author : Ger den Haan Date : 29 mei 2017
youtube-marketing-tips-succes

YouTube zelf is een haast onuitputtelijke bron van YouTube marketing tips. En wanneer je uitgekeken bent kun je uren verder lezen op Google search. Het probleem is alleen dat er zo ontzettend veel informatie beschikbaar is, dat het voor de gemiddelde mens lastig is het kaf van het informatie-koren te scheiden. Maar gelukkig zijn daar dan je vrienden van Music & Media met een beknopte samenvatting van YouTube Marketing best-practices voor ongeëvenaard succes.

Bepaal je YouTube doelgroep

Zoals we al eerder besproken hebben in voorgaande blogs, draait online marketing om het maken van keuzes. Dus ook het kiezen van je doelgroep. Wanneer je doelstelling is video’s te maken die voor iedereen interessant zijn wil ik je graag de teleurstelling van die illusie besparen. Dit mond veelal uit in middelmatige content waar helemaal niemand warm voor loopt. Kiezen dus: Vrouwen van 50+ die gezond en vitaal ouder willen worden is een perfecte afgebakende heldere doelgroep en daarmee een goed voorbeeld.

Meerdere YouTube kanalen goed idee

Hoe verder je je doelgroep specificeert, hoe aannemelijker het is dat je je doelgroep zult bereiken. Maar een bijkomend probleem is dat je door te specificeren een gedeelte van je doelmarkt uitsluit. In dat geval maak je gewoon nog een YouTube kanaal aan. Even teruggrijpend naar het voorbeeld; Lanceer een tweede kanaal met daarin video’s gericht op mannen van 50+ die gezond en vitaal ouder willen worden.

Gebruik YouTube Analytics

Met YouTube analytics kun je je resultaten meten. Dit is ontzettend belangrijk. Op deze manier kun je namelijk zien of je inspanningen zinvol zijn of dat je misschien het een en ander verder aan moet scherpen.

Multichannel look & feel

Zorg ervoor dat je YouTube kanaal dezelfde sfeer, toine of voice en informatie uitdraagt als je website en andere social media profielen. Je offline uitingen moet je hierbij uiteraard ook niet vergeten. Een duidelijke lijn zorgt namelijk voor herkenbaarheid en daarmee vertrouwen.

Gebruik YouTube Cards

YouTube Cards zijn meldingen die oppoppen op het scherm. Deze zijn er in allerlei geuren en kleuren. Het doel van deze cards is de bezoeker te verleiden tot een ‘klik’ en daarmee het verstrekken van, voor jou waardevolle informatie. Houd bij de inzet van cards wel rekening met de zingeving van dit alles. Het ondoordacht inzetten van deze cards kan snel leiden tot irritatie en daarmee dus een tegenovergesteld effect veroorzaken van hetgeen je eigenlijk wenst te bereiken.

Optimaliseren voor mobiele devices

Het toenemende mobiele dataverkeer is iets om in je achterhoofd te houden wanneer je aan de slag gaat met online marketing en dus ook YouTube marketing. Vraag jezelf af; Komt mijn boodschap op elk device zo over zoals ik het bedoeld heb? En wat kan ik eventueel toevoegen om de beleving op de verschillende devices te verbeteren?

Titels belangrijk bij YouTube marketing

YouTube titels spelen een wezenlijke rol in vindbaarheid van jouw video’s. Het is dus zaak hier goed over na te denken. Welke keywords zijn belangrijk om op te nemen en in welke volgorde. Houd je titels zo kort mogelijk zonder hierbij de informatiewaarde te verliezen.

Maak gebruik van je viewers

Met andere woorden; Luister naar wat je kijkers zeggen. Dit is namelijk super waardevolle informatie, recht uit de kern van je doelmarkt. Ga de interactie aan met je doelgroep. En nog slimmer; pas je nieuwe content aan op hun behoeften, uitdagingen en vragen.

Deel je video content

Na al dit harde werk is het natuurlijk zonde het slechts te publiceren op YouTube. Dus; delen, delen, delen. Op je website, maar ook zeker op al je social media kanalen. Allemaal steeds met een eigen en vernieuwende frisse insteek.

Zoals alles online begint het met gewoon doen. En wil je dit ‘doen’ niet helemaal alleen oppakken? Wij zijn slecht één telefoontje van je verwijdert. Tot zo? 🙂

 

 

 

 

 

Videomarketing - 6 SEO tips voor meer resultaat uit uw video'sHoe schrijf je goede SEO title tags?