—-8 Tips om je WordPress website te optimaliseren

Een WordPress website maken is een, maar hem optimaal voor SEO inrichten neemt ook veel tijd in beslag. WordPress heeft goede SEO ondersteuning, zeker als je steeds met de nieuwste versie werkt. Om een goede website nog beter te maken vraagt nogal wat werk, omdat het optimaliseren van je site meer is dan wat zoekwoorden invoeren en het aanleggen van wat links. In het laatste decennium is SEO belangrijker geworden dan gepland en het ziet er naar uit dat die ontwikkeling zich alleen maar zal doorzetten.

 

Wat je ook doet, SEO kost tijd en er is geen manier om het proces te versnellen. Het goede nieuws echter is, dat de beste tips van WordPress niet moeilijk te implementeren zijn en steeds eenvoudiger zijn in het gebruik. Lees hieronder waar je zoal op moet letten.

Tips voor optimalisatie van je website

1. Gebruik responsive thema’s

Responsive websites krijgen voorrang in Google als het aankomt op gebruikersvriendelijkheid voor de bezoeker. Hoe hoger het gebruikersgemak, hoe hoger de website zal ranken. Responsiv websites passen zich aan naar het apparaat waarop ze worden bekeken en zorgen op ieder apparaat voor de beste ‘user experience’. Daarom is het overstappen naar een responsive thema prioriteit nummer 1 voor SEO.

 

2. Plaats hoofd zoekwoorden binnen de eerste 100 woorden van je paginatekst

Het gaat Google om de eerste paar alinea’s van je bericht; deze zullen gebruikt worden om je pagina te indexeren. Er zijn twee manieren om van dit feit te profiteren:

  • gebruik de alinea’s om de lezers te laten weten wat de inhoud is van het bericht. In dit geval gebruik je de geplande zoekwoorden in de onderverdeelde punten
  • gebruik alinea’s om een link te maken van het bericht naar andere relevante artikelen

 

3. Geoptimaliseerde afbeeldingen

Misschien weet je het niet, maar afbeeldingen moeten ook geoptimaliseerd worden. In feite is dat veel gemakkelijker dan het optimaliseren van de pagina zelf. Om precies te zijn, je moet invulvelden gebruiken om details (titel, caption, alt, beschrijving) van de afbeelding toe te voegen voordat je deze een plekje geeft in je website.

Het belangrijkste is het Alt-veld, omdat zoekende robots het plaatje niet op dezelfde manier zullen zien als mensen. Die robots zoeken naar jouw Alt-tekst, dus zorg er voor dat je in die tekst iets beschrijft wat relevant is voor afbeelding en de inhoud van de pagina.

Let op de grootte! Je hebt 600 pixels beschikbaar, dus vermijd foto’s die veel meer dan 600 pixels hebben. Is je afbeelding te groot, pas dan het formaat aan of kies een andere afbeelding. Denk er wel aan dat grote foto’s je laadtijd verhogen. Gebruik ze alleen als je ze echt nodig hebt, want een grotere laadtijd vergroot ook je bouncepercentage.

 

4. Maak mooie permalinks

‘Permalink’ staat voor de zin die je URL weergeeft nadat het bericht of de pagina is gepubliceerd. WordPress zorgt normaal gesproken voor standaard instellingen, maar deze moet je wijzigen. De reden is dat standaard permalinks er chaotisch uit zien en niets vertellen over de inhoud van het bericht. Net zoals gebruikers niet kunnen begrijpen wat ze lezen, zal de zoekmachine van Google het bericht passeren.

Gelukkig is het helemaal niet moeilijk om mooie permalinks te gebruiken: je hoeft alleen maar de juiste permalink constructie te kiezen, bij voorkeur een mooie, gebruiksvriendelijk zin die de lezers intrigeert. Wees wel voorzichtig als je dit doet, want je kan gemakkelijk dingen door elkaar halen en dezelfde permalink gebruiken die je al voor een andere pagina hebt gebruikt. Als je een website hebt die al lang draait, kan het veranderen van de permalink ervoor zorgen dat andere links verloren gaan en dat het hele functioneren van je website overhoop gegooid wordt, nog voordat iets is aangepast.

 

5. Beperk de lengte van url’s

Lange blogtitels zijn geen probleem, lange URL’s niet. Daarom zijn URL’s vaak kortere versies van de titel. URL’s van 15 woorden of langer kunnen twee serieuze problemen veroorzaken.
Het is bekend dat Google en soortgelijke zoekmachines lange URL’s vermijden. Je kunt dus je goede organische positie verliezen voordat je überhaupt een positie hébt. Zoekmachines hebben liever korte en beschrijvende URL’s.

Ten tweede, de focus van zoekmachines ligt altijd op wat de gebruiker wil of verwacht. Ze proberen te onderzoeken of een website een tevreden lezer zal geven. Als de zoekmachine verwacht dat de gebruiker zal afhaken, zal de zoekmachine zelf dat ook doen.

 

6. Update content regelmatig

Pagina’s waarin regelmatig berichten worden gepubliceerd en waarin teksten een update krijgen, krijgen voorrang in de SERP’s van Google. Dit was een van de aanpassingen na de Caffeine Update; deze had een toonaangevende rol in het verhogen van de zoeksnelheid.

Wat zoekmachines het liefste hebben is nieuwe inhoud en dat heeft meestal niets te maken met het onderwerp. Het enige waar het om gaat is originele tekst te gebruiken. Je zal dan snel je eigen plekje krijgen in iedere SERP. Let wel op: het posten van 5 berichten per week en dan weer een aantal dagen niets, is slechter dan het posten van minder artikelen met een consistent tempo.

 

7. Maak goed gebruik van links en ankerteksten

Als je links maakt op je blog, zijn er ook een paar SEO zaken waar je op moet letten:

a.het linken van een bericht aan dezelfde website

De zogenaamde interne links verbinden de content van jouw website. Je moet ze gebruiken waar je maar kan! Natuurlijk moet je dat wel doen op een natuurlijke manier die niet de kwaliteit van de tekst verlaagt. En doe het alleen met de bedoeling de lezers naar een gerelateerde en relevante pagina te sturen.  Maak geen links om het linken, want dat motiveert gebruikers niet om de pagina’s te bezoeken die jij voorstelt. De lezer zal het niet leuk vinden en daarom komt het SEO niet ten goede.

b.het linken van de blog aan een website met meer autoriteit

Externe links zijn net zo belangrijk als interne. Als een goed gerankte website naar jouw site linkt, garandeert dit dat jij goede inhoud levert. Google zal dat belonen! Kies wel een site van hoge kwaliteit; vermijd sites die je reputatie kunnen beschadigen.

 

8. Het belang van ankertekst

Het is niet verkeerd om links te maken met het zoekwoord boven de streep, maar doe het niet te vaak (zeker niet als je steeds dezelfde zoekwoorden gebruikt). Google onderzoekt de manier waarop je je ankertekst gebruikt en let op mogelijk misbruik.

De relevantie van links is erg belangrijk voor Google, dus vermijd links die niet overeenkomen met de inhoud van je artikel en links die voor jouw lezers niet interessant zijn. Ook al zijn ze goed, haal ze uit je blog.

Heb je meer vragen over SEO of wil je weten hoe jouw website er voor staat? Neem contact met ons op voor een advies of de mogelijkheden van optimalisatie van je eigen website.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je website?? Neem eens contact met ons op.

BEL NU: 085 666 15 99 of 0611 403 298

Webdesign, Reclame, Drukwerk, Nieuwsbrieven, Promotiemateriaal, Website Hosting, Onderhoud en Optimalisatie

Over ons

----

Music&Media Webdesign en Reclame
Argon 15 H

4751XC, Oud Gastel

info@musicenmedia.nl

Tel.: 085 401 8258

KvK: 20115726

Openingstijden:
Ma - Vr. 08:00 - 18:00
Za: Via mail bereikbaar
Zo: Via mail bereikbaar

Privacy beleid

Kennis van:

----

Wordpress / WooCommerce

HTML5, CSS3, Bootstrap

MailChimp

Photoshop / Indesign / Illustrator

Google Ads

Open Cart

Google Analytics
Google Search Console
Google Merchant

Website sponsor van snowboard topsporter Niek van der Velden. 

Volg ons:

----

Via Social media

Internet- en print reclamebureau in Roosendaal / Oud Gastel. Wij ontwikkelen en optimaliseren websites & webshops, verzorgen zoekmachine optimalisatie ontwerpen logo’s, huisstijlen en verzorgen geprinte reclame.